C-02.01 Resultaten eindtoets tot 2022-2023

De Plakkenberg heeft vanaf schooljaar 2023-2024 gekozen voor de DIA-toets als doorstroomtoets voor het basisonderwijs. Deze toets wordt afgenomen in februari 2024. Het advies van de school blijft echter leidend en mag alleen worden aangepast als de leerling een hoger toets advies behaalt. Meer informatie over de DIA-toets is te vinden op: Homepage - Diatoetsen - Leerlingvolgsystemen

De afgelopen schooljaren heeft de school gewerkt met de CITO-eindtoets. Onderstaand vindt u de gegevens van de laatste jaren van de eindtoets. Cito hanteert voor de eindtoets basisonderwijs de volgende normeringen, waarbij de maximum score van Cito 550 en de minimum score 501 punten is:

Cito score Schooltype
544-550 VWO
537-544 HAVO
529-536 VMBO TL
524-528 VMBO K
501-523 VMBO B


Belangrijker dan de uitslag van de toets vinden wij de bevindingen van het team van de basisschool en het overleg met ouders en kinderen over de schoolkeuze voor voortgezet onderwijs. Deze geven een beter beeld over de prestaties en verwachtingen dan alleen de Eindtoets. De Eindtoets richt zich slechts op de cognitieve vakken, terwijl andere ontwikkelingsgebieden en aspecten als werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen, sociaal emotionele ontwikkeling in deze toets niet aan de orde komen.


*In 2020 is er vanwege de corona periode geen eindtoets in Nederland afgenomen

Uit bovenstaande grafieken is goed de opbouw van de scores van de Cito-eindtoets van 2023 te zien.

In 2023 is zichtbaar dat de score van de 74% van de kinderen in het scoregebied 529 t/m 550 ligt waarbij het zwaartepunt met 41% ligt op de score tussen 529 en 536, met een school gemiddelde van 533,2 punten. De uitslag is 1,7 punt (4,9 %) lager dan het landelijk gemiddelde van 534,90 punten.

Jaarlijks stellen wij ons bij deze uitslag voor ieder kind de vraag: past de score van de eindtoets bij het beeld dat wij de afgelopen jaren hebben gekregen van dit kind? En hebben we er dus alles uitgehaald wat voor dit kind mogelijk is? In veel gevallen is hier sprake van, de kinderen hebben op hun niveau dus maximaal gepresteerd. Zes kinderen hebben boven hun verwachting gepresteerd, waarbij hun advies in overleg met het kind en de ouders naar boven is bijgesteld.
Uit bovenstaande grafieken blijkt maar weer dat in het basisonderwijs de niveauverschillen tussen kinderen groot kunnen zijn. Daarmee staat de basisschool voor de uitdaging om al deze kinderen op hun niveau les te geven. Met ons onderwijssysteem blijven we analyseren en monitoren om dit systeem constant verder te ontwikkelen naar de nieuwste maatstaven. In dit leerjaar waren er relatief meer kinderen met extra ondersteuning waardoor het gemiddelde resultaat 4,9 % onder het landelijk gemiddelde zakte.

Terug