A-03.02 Pedagogisch klimaat

De school heeft beleid geformuleerd voor de sociale veiligheid van kinderen, leerkrachten en ouders op en rond de school. Je veilig voelen op een school is een voorwaarde voor iedereen.

Ten eerste is de sociale veiligheid voor kinderen belangrijk: als er een veilig klimaat heerst in de klas of school, dan hebben de kinderen de ruimte om zich te ontwikkelen.

Ten tweede is de sociale veiligheid voor de leerkrachten belangrijk.  Zij moeten zich ook veilig voelen en hun problemen moeten naar tevredenheid opgelost kunnen worden.

Ten derde zijn er de ouders, die hun kinderen met een gerust hart naar school kunnen sturen als zij weten dat de school veilig is. Zij moeten zich echter ook prettig voelen op de momenten dat zij in de school zijn. Ook voor bezoekers is het belangrijk dat het binnen de school sociaal veilig is om hun werkzaamheden goed te kunnen verrichten. Een term die veel met de sociale veiligheid te maken heeft is het 'pedagogisch klimaat'. Als de sfeer in de klas en in de school goed is, spreek je van een goed pedagogisch klimaat. De leerkrachten gaan op een leuke manier met elkaar en met de kinderen om, en de kinderen gaan ook op een leuke manier met de leerkrachten en de andere kinderen om. 

Met de programma’s:

  • Scol,
  • Vensters en
  • Sociogram

wordt de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van sociale competenties in kaart gebracht en gevolgd.

Burgerschap en sociale integratie

In de afgelopen decennia is onze samenleving meer veelvormig geworden. Op de Plakkenberg besteden we aandacht aan de volgende bouwstenen:

  • Vrijheid en gelijkheid
  • Macht en inspraak
  • Democratische cultuur
  • Identiteit
  • Diversiteit
  • Solidariteit
  • Digitaal samenleven

De school is bij uitstek de plek waar elke leerling kennismaakt met de verschillende achtergronden en culturen. Op de Plakkenberg is hier voldoende ruimte voor. Binnen Kwink is aandacht voor het bevorderen van actief burgerschap. In onze veronderstelling kun je geen burger worden, maar ben je dat. 

Hierbij kun je leren hoe je omgaat met diversiteit, acceptatie, erkenning en tolerantie. Deze aspecten zitten in ons totale onderwijs verweven. De Plakkenberg heeft een leerlingenraad en geeft vorm aan een leerling-arena. Hierdoor is zeggenschap, actief burgerschap en het leren van inspraak van onze kinderen mogelijk.

Terug